De eerste stap is een pas op de plaats

Denkt u erover uw bedrijf te verkopen en wilt u weten hoe dit werkt en welke stappen u moet zetten? Voordat praktische stappen worden gezet, bespreken we altijd eerst de vraag of verkoop werkelijk de beste oplossing is en of dit het goede moment is. Het verkopen van uw onderneming heeft een enorme impact, ook op uw persoonlijke leven. Juist daarom is het van belang om uw overwegingen samen te bespreken en de motieven voor verkoop helder te krijgen.

Het kan heel goed zijn dat het inderdaad de beste optie blijkt te zijn om afscheid te nemen van de onderneming. Maar we komen ook tegen dat een ondernemer denkt dat verkopen de verstandigste keuze is terwijl het eigenlijke probleem een bepaald bedrijfsonderdeel is. Ook komt het voor dat de ondernemer is benaderd door een potentiële overnamepartij terwijl verkoop nog niet eerder serieus is overwogen en wellicht niet de beste strategische optie is, ook al is het aanbod verleidelijk.

Het is dus de moeite waard om bij een voorgenomen verkoop rustig stil te staan bij de motivering. Door met u alle kanten van de zaak te belichten bent u in staat om tot een weloverwogen conclusie te komen. Zo weet u zich verzekerd van een gedegen onderbouwing van de uiteindelijke keuze, of dat nu verkoop, reorganisatie, heroriëntatie of bijvoorbeeld het inhuren van een operationeel manager is.

Een praktijkvoorbeeld*:

Jan Franssen was als DGA actief in het door hem opgebouwde bedrijf, dat inmiddels twee verschillende activiteiten uitoefende. Sinds enkele jaren liep het niet meer zo goed en raakte de groei uit de sector waarin Franssen zelf niet operationeel actief was. In eerste instantie was Franssen van plan zijn gehele bedrijf te verkopen. Uiteindelijk heeft hij de tak waarin hij niet zelf actief was afgesplitst en aan het management verkocht (management buy-out). Met het afgeslankte bedrijf is Franssen weer gelukkig met het concentreren op zijn kernactiviteit.

Een gestructureerd proces: van wezenlijk belang

Heeft u besloten tot verkoop van (een deel van) de organisatie, dan starten we het verkoopproces op, dat globaal uit drie onderdelen is opgebouwd:

Voorbereiding:

  • gereed maken voor de verkoop
  • bepaling van de waarde
  • maken van een verkoopmemorandum
  • benaderen van potentiële kopers

Transactie:

  • verkennende gesprekken
  • onderhandelingen met koper
  • intentieverklaring (letters of intent)
  • boekenonderzoek (due diligence)
  • overeenkomsten

Afsluiten en afronden:

  • ondertekening overeenkomst en betalingen
  • nazorg
  • eventuele doorlopende rechten/plichten

U kunt er vanuit gaan dat het hele verkoopproces minimaal een half jaar in beslag gaat nemen. In die tijd moet er veel geregeld worden. Dat is voor u uiteraard geen core business – voor ons wel. Het is ons vak om u zoveel mogelijk uit handen te nemen. Op basis van de door u verstrekte bedrijfsinformatie verzorgen wij het complete procesmanagement, waarin u uiteraard de beslissingen neemt. Indien er sprake is van meer aandeelhouders vereist de interne afstemming van de verkoop grote zorgvuldigheid. Wij regelen alles, bepalen de volgordelijkheid en houden de tijdslijn goed in de gaten. Een overzichtelijk en goed gestructureerd proces zorgt ervoor dat de transactie minder belastend is en u “in control” kunt blijven.

Een praktijkvoorbeeld*:

In het verkoopproces van de onderneming van DGA Dick Janssen was een corporate finance adviseur als teamlid opgenomen. Deze adviseur werkte op basis van een maandelijkse vergoeding, retainer genaamd, en een succes fee. Maar hoe wist Janssen nu waar op te letten, en wat een redelijke retainer is en een redelijke succes fee? Hij liet de onderhandeling daarover graag aan ons over.

Houd het overzicht: benut onze expertise!

Laat onze deskundigheid en praktijkervaring voor u werken. Juist als het gaat om beslissingen met verstrekkende gevolgen ervaart u de voordelen van een professionele medestander die uw belang voorop stelt. Wij bewaken het volledige proces, van overweging tot en met afronding. Maak er gebruik van: wij helpen u graag.

Mr. Gerben C. Hillebrand
[email protected]
Tel. 020 4631720

* Omwille van de privacy zijn de namen in de praktijkvoorbeelden gefingeerd.